Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mediální vzdělávání a mediální gramotnost žáků středních odborných škol
Horký, Martin
Bakalářská práce se věnuje mediálnímu vzdělávání a mediální gramotnosti žáků středních odborných škol. Cílem práce je popsat, analyzovat a interpretovat stav mediálního vzdělávání a mediální gramotnosti žáků středních odborných škol. Práce se dělí na dvě hlavní části, a to na část teoretickou a na část aplikační. Teoretická část se zabývá definičním vymezením pojmu „mediální výchova“ a její historií, definičně vymezuje pojem „mediální gramotnost“ a navzájem tyto pojmy propojuje. Dále jsou v teoretické části uvedeny příklady pro odborné a volnočasové mediální vzdělávání. Následná aplikační část práce se zabývá výzkumem stavu mediálního vzdělávání a mediální gramotnosti žáků na středních odborných školách. Výzkum je realizován kvantitativním přístupem s využitím metody dotazníkového šetření. Práce je zakončena diskusí nad výsledky výzkumného šetření.
Mediální gramotnost pohledem aktérů mediálního vzdělávání dospělých
Šťastná, Lucie ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Pavličíková, Helena (oponent) ; Vrabec, Norbert (oponent)
Tématem disertační práce je mediální gramotnost z pohledu klíčových aktérů mediálního vzdělávání dospělých. Mediální gramotnost je pojem, na který může být nahlíženo různě a jehož obsah se v čase mění. Z tohoto důvodu je pojem v práci představen v celé své šíři. Zatímco pohledy politiků a teoretiků lze odvodit z publikované legislativy a odborné literatury, pohledy lidí, kterých se rozvoj mediální gramotnosti dospělých v praxi nejvíce týká, známé nejsou. Proto se disertační výzkum zaměřil právě na to, jak jednotliví aktéři mediálního vzdělávání dospělých (organizátoři, účastníci a úředníci) vnímají pojem mediální gramotnost, jestli se v náhledu na mediální gramotnost shodují a jestli je možné zástupce jednotlivých pojetí nějak charakterizovat. Předstupněm k této fázi výzkumu byla kvalitativní obsahová analýza, která poskytla typologii příležitostí k mediálnímu vzdělávání dospělých v ČR. Ta pak byla využita k výběru co nejrozmanitějšího vzorku vzdělávacích akcí a informantů pro hlavní fázi kvalitativního výzkumu. S informanty byly provedeny polostrukturované hloubkové rozhovory. V rámci analýzy dat bylo identifikováno sedm rozměrů mediální gramotnosti, jejichž různé kombinace tvořily různá pojetí mediální gramotnosti u jednotlivých informantů. Část informantů se v pojetích mediální gramotnosti...
Mediální vzdělávání optikou odborné učitelské veřejnosti
Píšová, Denisa ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Cílem diplomové práce s názvem Mediální vzdělávání optikou odborné učitelské veřejnosti je vytyčit otázky a témata, která se objevují v diskurzu o mediálním vzdělávání v České republice, a to zejména pohledem pedagogů a odborníků zabývajících se touto problematikou. Na teoretických základech opírajících se především o rámcové vzdělávací programy a o průzkumy z posledních let a pomocí obsahové analýzy online diskuzí pod zpravodajskými články bude zjišťován stav mediálního vzdělávání/mediální výchovy v České republice. Tato zjištění budou následně ověřována a dotazována prostřednictvím hloubkových rozhovorů se stakeholdery z prostředí škol a školských institucí. V analytické části budou tedy využity dvě kvalitativní metody, čímž se zvýší reliabilita výsledků výzkumu. Vedlejším účelem výzkumu je možnost dalšího ověřování výsledných hypotéz či otázek například formou dotazníkového šetření. Díky hloubkovým interview je také možné získat širší vhled do problematiky současného mediálního vzdělávání, kterému se v posledních letech v České republice věnuje jen několik málo studií či průzkumů. To je důležité i z toho důvodu, že se chystají revize rámcových vzdělávacích programů, které by měly zlepšit kvalitu výuky na školách i tím, že budou klást důraz na rozvoj klíčových kompetencí, mezi nimiž má mediální...
Generace X a její mediální gramotnost
Elznicová, Veronika ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá úrovní mediální gramotnosti generace X. Mediální gramotnost jejích příslušníků sleduje prostřednictvím příbuzných témat, jako jsou mediální návyky generace X, důvěra v média nebo možnosti mediálního vzdělávání. Teoretická část uvádí do tématu mediální gramotnosti a historický vývoj mediálního vzdělávání, vysvětluje jejich význam pro jedince i společnost, představuje současnou nabídku mediálního vzdělávání v rámci celoživotního učení a nejnovější uskutečněné výzkumy v této oblasti. Praktická část je věnována kvalitativní analýze deseti hloubkových rozhovorů. Zkušenosti a postoje zástupců generace X jsou v ní sledovány ze dvou pohledů, první přístup se zaměřuje na každého respondenta zvlášť tak, aby zprostředkoval respondentovy odpovědi jako jedinečnou kombinaci jedinečných zkušeností, návyků a názorů. Další část analýzy poskytuje srovnání odpovědí respondentů a formuluje dílčí témata vhodná pro další výzkum v oblasti mediální gramotnosti a mediálního vzdělávání generace X. Těmi hlavními jsou např. role názorových vůdců v rozhodování, informační přetížení nebo sebereflexe v oblasti mediální výchovy.
Mediální vzdělávání na pražských gymnáziích z pohledu studentů a učitelů
Navrátilová, Tereza ; Odstrčilová, Klára (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Cílem této diplomové práce je výzkum mediálního vzdělávání na vyšších stupních pražských gymnázií, a to kvalitativní metodou z pohledu hlavních aktérů - studentů a učitelů. Hlavním impulzem pro zaměření na gymnaziální studenty z Prahy bylo, že právě tato skupina dosahuje nejvyšších výsledků, co se týče úrovně mediální gramotnosti napříč českými studenty. Pro účely analýzy byla použita data sesbíraná skrze polostrukturované hloubkové rozhovory s pedagogy na pražských gymnáziích, ohnisková skupina se studenty druhého ročníku čtyřletého studijního programu Gymnázia Na Zatlance a online dotazník, který vyplnilo 55 studentů z různých pražských gymnázií. Data byla následně analyzována metodou otevřeného kódování a tematické analýzy. Výsledky ukázaly, že ačkoliv je mediální výchova zařazena jako průřezové téma do rámcově vzdělávacího plánu, polovina respondentů odpověděla, že se jim mediálního vzdělávání nedostává. Zároveň ukázal, že její zařazení do výuky závisí na jednotlivých učitelích a jejich osobní motivaci k její výuce. Učitelé pak cítí nedostatečný prostor a prioritizaci tématu ze strany vedení škol. Pokud se výuka na školách vyskytuje, tak spíše jako průřezové téma, pouze zřídka jako samostatný předmět. Učitelé i žáci se cítí částečně gramotní. Žáci cítí větší jistotu při ovládání nových...
Algoritmy sociálních sítí v české mediální gramotnosti
Kořenář, Patrik ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Supa, Markéta (oponent)
Přechod z masových na síťová média s sebou nese řadu významných společenských a technologických změn. Globální platformy sociálních sítí, které dominují konzumaci a produkci mediálního obsahu, ke své funkci využívají řadu komplexních technologií, mj. tzv. algoritmů. Delegace činností na tyto komplikované systémy, fungující v posledních letech na bázi strojového učení, má zásadní dopad na řadu aspektů života jednotlivce i fungování společnosti. V této práci zkoumáme funkce a dopady algoritmů sociálních sítí, jejich zastoupení v české mediální gramotnosti a mediálním vzdělávání a zjišťujeme, zda a do jaké míry jsou o jejich existenci a funkci informováni studenti středních škol. Docházíme ke znepokojivému zjištění, že i přes významnou úlohu algoritmů v současném mediálním prostředí nejsou v mediální gramotnosti ani vzdělávání prakticky vůbec zastoupeny.
First Teachers, Then Students: Media Education in the Czech Republic.
Kunzik, Nicole ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Hanley, Seán (oponent)
1 As more media continues to become available, there is an ever-growing need to consider how certain technologies and media messages affect users and society overall. The aim of this dissertation is to develop an understanding of media literacy in the Czech Republic and to investigate its significance within education, particularly teacher education. The research methods adopted for this study include an in-depth review of relevant media literacy literature, coupled with interviews from Czech Pedagogical Faculty members, and analyses of Czech national policy and university curricular documents. The findings from this work show that the main benefit of media literacy in primary and secondary schools is a non-hierarchical learning environment that encourages discussion, interaction, and critical thinking amongst students. Additionally, current media education policy in the Czech Republic is found to be ineffective. The main conclusion is that with more required media literacy courses or even a national standard for media literacy in teacher education programmes, the Czech Republic could improve teaching methods and present policy.
Mediální gramotnost současných českých seniorů: případová studie z Brna
Zahradníčková, Lucie ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent)
Následující diplomová práce pojednává o problematice mediální gramotnosti ve vztahu k seniorské populaci. Teoretický podklad této práce tvoří teorie o mediální gramotnosti a mediálním vzdělávání, na které je v práci nahlíženo jako na jeden z prostředků pro kultivaci mediální gramotnosti. Kromě mediálního vzdělávání jsou v práci představeny i další způsoby k nabytí mediálních kompetencí, které jsou v dnešní společnosti tolik potřebné. Po představení teoretických přístupů k mediální gramotnosti následuje také popis vybraných způsobů aplikovaných ke zjišťování její úrovně. Další část obsahuje popis mediální gramotnosti ve vztahu k seniorům, kteří v této oblasti tvoří velice specifickou skupinu. V rámci vlastního výzkumného šetření je na základě navrženého nástroje pro zjišťování úrovně mediální gramotnosti, který vychází z představených teoretických poznatků, zmapována její úroveň ve skupině 12 seniorů. Kvalitativní výzkum zahrnuje detailní analýzu dat, která byla nasbírána prostřednictvím rozhovorů s cílovou skupinou a která byla doplněna i o praktická cvičení. Zkoumání mediální gramotnosti se zaměřuje na oblast znalostí, schopností a dovedností a vzorců užívání médií. Podle nasbíraných a analyzovaných dat je na konci práce představen popis všech respondentů s ohledem na jejich zjištěnou úroveň...
Methodical tools for teachers in area of media education
Kručayová, Alena ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Predmetom diplomovej práce je problematika mediálnej výchovy v Českej republike. Práca sa zameriava na vymedzenie teoretického rámca mediálneho vzdelávania, mediálnej gramotnosti a výchovy. Popisuje rôzne prístupy k realizácii mediálnej výchovy, uvádza jej históriu a vývoj vo svetovom a českom prostredí, ako i možnosti vzdelávania pedagógov v tejto oblasti. Zisťuje stav mediálnej výchovy na Slovensku v porovnaní s Českou republikou. Hlavným cieľom práce je zistiť tematické zameranie vybraných tlačených metodických materiálov v oblasti mediálnej výchovy a preferenciu jednotlivých tematických okruhov. Pozornosť je venovaná aj médiám z pohľadu ich zastúpenie v témach, ich využitia pri výučbe mediálne výchovy a tiež uplatňovaniu metodicko-didaktickým prístupov vo výučbe mediálnej výchovy. Na základe týchto skutočností práca prináša pohľad na situáciu v oblasti mediálnej výchovy v Českej republike.
First Teachers, Then Students: Media Education in the Czech Republic.
Kunzik, Nicole ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Hanley, Seán (oponent)
1 As more media continues to become available, there is an ever-growing need to consider how certain technologies and media messages affect users and society overall. The aim of this dissertation is to develop an understanding of media literacy in the Czech Republic and to investigate its significance within education, particularly teacher education. The research methods adopted for this study include an in-depth review of relevant media literacy literature, coupled with interviews from Czech Pedagogical Faculty members, and analyses of Czech national policy and university curricular documents. The findings from this work show that the main benefit of media literacy in primary and secondary schools is a non-hierarchical learning environment that encourages discussion, interaction, and critical thinking amongst students. Additionally, current media education policy in the Czech Republic is found to be ineffective. The main conclusion is that with more required media literacy courses or even a national standard for media literacy in teacher education programmes, the Czech Republic could improve teaching methods and present policy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.